Verslag Singa Cup 2015

Singa Cup 2015

In de eerste week van november was SAO’er Luuk Timmer als scheidsrechter actief op de Singa Cup 2015, een toernooi in Singapore. Lees hier het verslag en bekijk de foto’s.

Na een vliegreis van zeventien uur, met een hectische overstap in Londen, kwamen Alex Bos en ik op vrijdagavond veilig aan in het tropische Singapore. De volgende dag gingen we op pad om deze wereldstad te verkennen. Een kijkje op het dak van een wolkenkrabber en een duik in de heerlijk warme zee hoorden onder andere tot de activiteiten. Flink verkleurd keerden we terug richting het hotel, om vervolgens te genieten van het lokale eten in een van de vele ‘Food Courts’.

Luuk Timmer

Zaterdag: Indrukwekkend uitzicht over Singapore.

Op zondag kwamen de andere Europese scheidsrechters (drie Duitsers en een Deen, net als wij verbonden aan RefEx) aan in het hotel. Na een gezamenlijke lunch brachten we een bezoek aan het levendige China Town. Die avond begaven wij ons naar de Officials’ Night, waar alle trainers en scheidsrechters samen dineerden en het aankomende toernooi bespraken. Lang konden we echter niet blijven, omdat de volgende ochtend de eerste wedstrijden op het programma stonden.

Op maandag was het dan eindelijk tijd voor datgene waarvoor we eigenlijk naar Singapore zijn gekomen: voetbal. Tegen zeven uur werden we door taxi’s bij het hotel opgehaald, die ons naar het moderne ‘Cage Sports Park’ brachten. Onder behoorlijk pittige omstandigheden (30 tot 35 graden Celcius, kunstgras en een hoge luchtvochtigheidsgraad) begon de Singa Cup 2015. Op deze dag floten en assisteerden we per persoon in totaal zes wedstrijden, waarbij we telkens in ‘Europese’ trio’s opereerden.

Luuk Timmer

Maandag: Line-up voor de eerste wedstrijd.

In tegenstelling tot maandag, werden er op dinsdag trio’s gevormd met Singaporese scheidsrechters. De samenwerking verliep prima en ook buiten de wedstrijden om hadden we het erg gezellig met de Aziaten. Bij mijn tot nu toe meest intensieve U18-wedstrijd (AC Milan Soccer School – Footskills) moest ik ook mijn eerste gele kaarten van het toernooi geven.

Op woensdag stonden de laatste poulewedstrijden op het programma, welke we weer in Europese trio’s leidden. Na de laatste poulewedstrijd, met een belachelijke uitslag van 17-0, trokken we richting het centrum van Singapore. Daar genoten we van een heerlijk avondeten, om ons daarna te vergapen aan een indrukwekkende lichtshow.

Abbas Daud

Dinsdag: Assisteren bij voormalig FIFA-scheidsrechter Abas Daud.

Vanaf donderdag werden de knock-outwedstrijden gespeeld. De wedstrijden werden gelijkwaardiger en daarmee ook uitdagender. Net als woensdag waren we aan het eind van de middag redelijk op tijd klaar. Na een verfrissende duik in het zwembad en een smakelijk bezoek aan een van de lokale Food Courts, was het al vroeg tijd om te gaan slapen.

Op vrijdagochtend stonden namelijk de finales op het programma. Eerst assisteerde ik Alex bij zijn finale in de categorie Jongens U16. Zelf leidde ik vervolgens de Meiden U18-finale, waarbij ik in de personen van Alex Bos en Lukas Luthe toevallig dezelfde assistenten had als in mijn allereerste wedstrijd. De Jongens U18-finale ging vanzelfsprekend naar de Singaporese scheidsrechter Abas Daud.

Luuk Timmer Alex Bos

Vrijdag: Na de laatste wedstrijd op de foto met een al uitgeschakeld team.

Na deze laatste wedstrijden was de sfeer opperbest. Alex en ik deelden Nederlandse speculaas en stroopwafels uit aan onze mede-scheidsrechters, we gingen op de foto met enkele teams en ontvingen cadeautjes van de organisatie. Na de prijsuitreiking namen we afscheid van onze collega-scheidsrechters en lieten voor de laatste keer het Cage Sports Park achter ons.

We vlogen pas op zondagavond laat terug naar huis, dus we hadden nog een heel weekend te besteden in Singapore. We bezochten op zaterdag dan ook diverse plaatsen in Singapore, zoals Little India, Clarke Quay en Gardens by the Bay. Ook dineerden we op zaterdagavond met de scheidsrechtersbaas van het toernooi. Die zondag brachten we onder andere nog een bezoek aan het nationale stadion van Singapore, voordat we onze koffers ophaalden in het hotel.

Luuk Timmer

Zondag: Bezoek aan het net opgeleverde nationale stadion van Singapore.

Uiteindelijk zaten we zondag tegen middernacht weer in het vliegtuig terug naar Londen. Na een snelle overstap op het vliegveld van Heathrow, landden we maandagochtend iets na negen uur in het vertrouwde Nederland. Hiermee kwam onze reis na twaalf dagen ten einde.

Al met al was het een prachtige ervaring om actief te zijn op de Singa Cup 2015. Cultureel, voetbaltechnisch en klimatologisch is Singapore echt een wereld van verschil met Nederland. Een dergelijke reis kan ik aan elke scheidsrechter van harte aanbevelen.